De derde en laatste ronde van het IAME EU kampioenschap – de laatste kans om een goed resultaat te behalen in het Europees Kampioenschap 60cc X30, nu de vierde ronde vanwege kalenderverschuivingen door COVID-19 is komen te vervallen.
Het weekend werd voor Mick zowel glorieus, als enorme pech – en helaas in die volgorde. Gelukkig is de prestatie die Mick heeft kunnen neerzetten wel dusdanig indrukwekkend, dat hij tóch behoorlijk trots op zichzelf mag zijn.

(Mick aan de kop van het EU-veld dankzij zijn prachtige pole)
De kennis die tijdens de tweede Benelux-wedstrijd was opgedaan over de set-up, kwam uitstekend van pas. In twee van de vier vrije trainingen op vrijdag was Mick de snelste rijder van het EU-veld.
De kwalificatie was op vrijdag en vond plaats in twee groepen. Mick reed enorm sterk en slaagde er in om in zijn groep – vóór o.a. klassementsleider en uiteindelijk kampioen Cathal Clark – de felbegeerde P1 te behalen. Omdat de pole in de andere groep net wat sneller was geweest, startte Mick in de drie serieraces op zaterdag steeds vanaf de tweede positie, naast polerijder Sacha van ’t Pad Bosch.
Een ontzettend mooie prestatie van Mick, om in zijn eerste 60cc-jaar het veld van een Europees Kampioenschap op de eerste startrij te mogen leiden!
(lees verder onder de foto - foto's met dank aan The RaceBox)

Uiteraard deed de EU-top er alles aan om ‘new kid’ bij de overwinning weg te houden. Tijdens de eerste serierace werd Mick 4e; tijdens de tweede 6e en bij de derde race reed hij de hele wedstrijd sterk tweede achter Sacha, maar werd hij op de finishlijn nog ingehaald door Tiziano Kuzhnini die profiteerde van Mick’s slipstream. Derhalve een 3e plek – goed voor een vierde startpositie in de pre-finale.
Al met al zeer goede resultaten; de verwachtingen voor de finale waren dan ook hoog gespannen.
(lees verder onder de foto)

Maar al tijdens de warm-up ’s ochtends bemerkte Mick af en toe ‘iets’ aan zijn kart en bij de pre-finale werd duidelijk dat er iets mis was met de motor: die haperde diverse malen en Mick viel terug. Hij kwam als 10e over de finish, en omdat zijn kart een ‘klikbumper’ opgelopen had tijdens een kortstondige uitstap in het gras – prachtig vastgelegd op foto, zie onder – waren er strafseconden. Dat betekende dat hij in de finale moest starten vanaf de 12e plek.
(lees verder onder de foto)

De oorzaak van het haperen kon in het korte tijdsbestek tussen pre-finale en finale niet ontdekt worden, en met alleen een nieuwe bougie hoopte het team er het beste van.
Helaas bleek in de finale dat deze vervanging het euvel niet opgelost had, en dat de problemen alleen maar veel ernstiger werden.
In verband met regenval gold een ‘wet race’, en meteen in de eerste bocht spinde Matt Corbi waarna Mick hem niet kon ontwijken. Mocht Mick hebben kunnen finishen, dan had hij door dit voorval in ieder geval opnieuw een klikbumperstraf gekregen, maar het haperen van de motor verminderde de snelheid van Mick’s kart dusdanig dat hij uiteindelijk het hele veld moest laten passeren.
Na toch nog enkele rondes doorgereden te hebben, werd zijn snelheid te laag om veilig op de baan te blijven, en moest hij helaas binnenkomen.
Aldus geen punten gescoord in de finale en dat had uiteraard ook gevolgen voor het eindklassement EU 2020: zijn 16e plek - die aanmerkelijk verbeterd had kunnen worden dit weekend - werd een 21e positie in de eindstand van 51 rijders.
